Recensie Lustkronieken 2 - Jan Weeber - 210th.com

Klik hier voor de originele tekst op 210th.com

Liza Dean en het boek De Lustkronieken 2.     Aug 13, 2015

Schrijvers van erotica.

Een slager die zijn eigen vlees keurt, zo voelt het een beetje. Immers, de ene schrijver van erotica beoordeelt het boek van de andere auteur. Het nagelnieuwe boek, De Lustkronieken 2 van Liza Daen, belandt in mijn postbus, maar blijft een poosje op mijn tafel liggen. Eerlijk gezegd, niet helemaal, daar bij het even openslaan blijkt dat het gesigneerd is: “Veel lustig leesplezier en inspiratie, xx Liza”, staat er. Schrijvers onder elkaar, oude jongens krentenbrood, zo lijkt het. Juist dat wil ik voorkomen en laat daarom het boek een paar dagen onaangeroerd op tafel liggen. Totdat ik me voorneem volkomen blanco de reis, die lezen heet, te starten. Zonder vooroordeel, zonder enige vorm van kritiek. Want oh wat kunnen collega’s elkaar bekritiseren. De kift eigenlijk. Zij die zich daar aan schuldig maken duwen zichzelf omhoog, ten einde de ander omlaag te drukken. Dat besef maakt dat ik pas na een paar dagen het boek ter hand neem.

Zwart wit.

Rood en zwart, ik vind het al heel lang een prachtige kleurencombinatie. Vooral als het rood niet verblindend is, maar juist wat schemert. Precies zoals op de voorkant van Liza’s boek. Mark Heuveling en Studio RawEdge hebben een schitterende foto gerealiseerd van twee gebonden vrouwenbenen- en billen. Geheel in de Fifty Shades-stijl, zoals ook op de achterzijde, waar we de schrijfster zien, gemaskerd en voorzien van pruik. Want Liza Daen is een pseudoniem. Ze legt dat uit in een interview, waar het boek mee besloten wordt. Haar boeken zijn controversieel en daarom is niet al het binnenkomende e-mailverkeer “lieftallig”. Het bevreemdt me weer eens. Immers: waarom kritiek op iemands geestesuitingen hebben, terwijl je de keus kunt maken haar boeken simpelweg niet te lezen!

Indeling.

De Lustkronieken 2 (uiteraard is er ook een eerste deel) beslaat 195 bladzijden en heeft de vorm van verzamelde werken. Er zijn verhalen, gedichten, blogs en als toegift een interview. Hier en daar wordt de verbeelding ondersteund door erotische zwart-wit-tekeningen van Alexander Halo. Het is geschreven in een vlot leesbare schrijfstijl. Wie het boek bestellen wil, kan o.a. hier terecht.

Voorwoord.

Het boek gelezen hebbend doemt onvermijdelijk de vraag op dit alles te duiden. Dat blijkt echter gemakkelijk, daar dit al in het voorwoord is gedaan door Mahotsukai: “Liza Daen is vooral een creatieve schrijfster, die niet schroomt om haar lezers op verschillende manieren te introduceren in haar eigen schemerachtige, rauwe en soms dromerige ero-existentialistische wereld. Verhalen, blogs, gedichten: Liza draait er haar hand niet voor om. De beste voorbeelden van een jaar lang denken, ervaren en pennen zijn in de voorliggende kronieken opgetekend”.

Plastisch.

De Lustkronieken 2 is geen boek voor tere zielen geworden, althans voor hen die op seksueel vlak weinig gewend zijn. De lezer wordt toeschouwer bij diverse escapades die niet iedereen dagelijks meemaakt in de slaapkamer. Juist daardoor kan het boek ook een inspiratiebron zijn om het liefdesleven eens een andere draai te geven. Wie daarna op zoek is, moet in elk geval het verhaal “Het gemaskerde bal” niet overslaan. Plastisch tot op de huid omschrijft Liza Daen wat zich in de kelder van een kasteel afspeelt, waar een rollenspel plaatsvindt en een homo-erotisch scene niet wordt overgeslagen.

Tijd en plaats.

Liza Daen slaagt erin om de lezer toeschouwer te laten zijn in de verhalen van het boek. Het gaat om wat de hoofdpersonen beleven. Je kunt daarin jezelf wel verplaatsen in de verhaalfiguren, maar hun denkwereld hoeft niet per definitie overeen te komen met wat je als lezer voelt. Mij kwam het soms over dat verhaalfiguren af en toe wat eenzaam waren en juist hun seksualiteit vonden om de behoefte aan warmte te stillen. Of dat laatste mogelijk is laat de schrijfster onbeantwoord, dat is aan de lezer. In de fantasieën bevindt de lezer zich op diverse plekken en in verschillende tijden. Dat laatste wordt versterkt doordat het ene verhaal in de verleden- en het andere in de tegenwoordige tijd is geschreven. Een ander verhaal, dat “Overwerken” heet, is vervolgens vanuit de ik-figuur opgetekend. Dat geeft veel ruimte voor dialogen. Persoonlijk vind ik dat laatste altijd levendig overkomen en het leest prettig. Je in de ik-figuur verplaatsen is bovendien eenvoudig.

Tot slot.

Sinds de Fifty Shades-rage kijken we niet meer zo ervan op dat er ook vrouwen zijn die erotica hot and steamy kunnen verwoorden. Daar doet Liza Daen nog een flinke schep bovenop. “Je moet ervan houden”, zegt men dan, maar geldt dat niet voor alles? Zoals ze zelf verwoordt in het boek: “Waarom lust je aardbeien?” En zo is het precies. Hoewel we dat graag willen, is niet alles in het leven verklaarbaar. Wat staat als een huis, is dat iemand die op zoek is naar een boek vol erotische avonturen aan De Lustkronieken 2 een goede keuze heeft. De blogs die het boek besluiten zijn soms nadenkertjes en toveren geregeld een glimlach op de wangen van de lezer. Welkom in de wereld van Liza Daen.

210TH.

Heb jij inspiratie opgedaan? Wil je eens wat anders? Speel graag een verhaal uit? Maar dan in de slaapkamer of op een spannende plek daarbuiten? 210th heeft een scala aan erotische boxen, waarin zich spannende opdrachten bevinden. Of boek een hotelkamer, waar een erotische box voor jullie klaar staat. En neem het boek De Lustkronieken 2 mee. Zien jullie voor je wat ik zie? Een beetje fantasie en je voelt de zinderende spanning al. Veel plezier!

Jan Weeber.

©210th